Amazon introduceert een creditcardlezer die je op een tablet of smartphone kan klikken.
Het apparaatje kost 10 dollar. Kleine bedrijven kunnen zo de aanschaf van een kassa-systeem besparen. Kleine en middelgrote bedrijven zoals eetstalletjes en koffiewinkeltjes kunnen met het apparaatje ook kaartbetalingen accepteren.
Nuttige info verzamelen
Voordeeltje voor Amazon: de app, Amazon Local Register, verzamelt waardevolle informatie over waar Amerikaanse consumenten níet online winkelen. Negentig procent van de consumententransacties vind nog altijd in ‘stenen’ winkels plaats, volgens gegevens van de Amerikaanse overheid. De dienst van Amazon is alleen beschikbaar voor klanten met een adres in de Verenigde Staten.
“Sommige handelaren zullen aarzelen bij het idee om hun betalingen via Amazon te laten lopen, vanwege zorgen over gegevensuitwisseling en concurrentie”, zei een analist. De stap kan Apple en Google ertoe verleiden om meer te investeren in het ontwikkelen van mobiele betaalsystemen.
Lagere commissie
Amazon krijgt een commissie van 2,5 procent. Dat ligt onder de commissie van Square (2,75 procent) en PayPal (2,7 procent). Tot oktober geldt een kortingstarief van 1,75 procent.
Square is de pionier in deze markt, maar Amazon staat door zijn grootte in een bijzonder sterke financiële positie, zegt Windsor Holden van Juniper Research tegen de BBC. "Het zal moeilijk worden voor Square om met Amazon te concurreren." Square bestaat vijf jaar maar moet nog winst maken. De helft van een investeringsronde van 340 miljoen dollar is inmiddels besteed.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl